Orka längre på vandringarna

Det finns gott om fördelar och anledningar att vara mer ute i naturen och ta långa promenader i skogen. Men om orken inte finns är det svårt att komma sig för. Vi vet flera smarta knep för att du ska orka mer och kunna njuta mer av den svenska naturen. 

Fimpa och välj e-cigarett

Om du är en van rökare är det inte lätt att bara sluta. Det kräver självdisciplin utan like innan du kan känna dig rökfri. Istället kan du korta ned avvänjningen och få ett substitut med e-cigaretter istället. Det är inte helt ofarligt men du slipper de cancerframkallande ämnena och den dåliga lukten. När ämnena från cigaretterna lämnar kroppen kommer du genast känna en förbättring i andningen och det är lättare att få upp konditionen.

Pauser

Du behöver ta pauser när du går längre vandringar. Det är lätt att man siktar in sig på målet och går alldeles för fort utan att pausa. Tanken är att du ska njuta av naturen och omgivningen. Ställ klockan och ta en paus en gång i timmen, vila tills du känner dig helt avslappnad. Ta en kaffe eller kopp varm choklad och ät några snacks innan du ger dig av igen. För lite näring i kroppen samt lång vandring utan paus kommer att trötta ut dig snabbare än du vill.

Rätt kläder och skor

Ibland sitter problemet i utrustningen och din packning. Rätt skor är A och O för att fötterna ska orka med. Kläder som skaver och sitter för tajt förstör stämningen. Packningen ska inte vara för tung att bära och för längre turer är det viktigt att tänka på viktfördelningen. Du vill att tyngden ska vara jämn fördelad över ryggen.